Skæg & Ballade
vi fortæller historier

Hvad inspirerer os?

Blandt mange gode intentioner og forsøg, viser der sig en gang imellem en stjerne på markedsføring- og kommunikationshimlen, der lyser lidt mere end de andre. Her samler vi nogen af dem, vi synes fortjener point for uovertruffen storytelling!

Nike x Colin Kaepernick: Tag et standpunkt!

Nike_Colin_Kaepernick.jpg

I august 2016 gjorde NFL quarterback Colin Kaepernick noget uventet. Han sad ned under afspilning af den amerikanske nationalmelodi forud for en kamp. Adspurgt forklarede han, at han ikke ville hylde en nation, der undertrykte farvede. Selveste POTUS Trump ønskede Kaepernick fyret for åben mikrofon og twitterkonto, og ganske rigtigt, modtog spilleren pludselig ikke længere tilbud om plads på nogle hold i NFL.

Colin sagsøger NFL, og sagen går for en dommer. Imens tager hundredevis af spillere hans parti, og følger hans eksempel med at knæle under nationalsangen. NFL forsøger at lave regler mod denne opførsel, men ender med at måtte trække i land.

Fast forward til september 2018, hvor Kaepernick annoncerer på twitter, at han er Nike’s nye ansigt. Selvsamme Nike, som sponsorerer NFL-ligaen. Nike udfordrer nationalfølelsen ved at opfordre til, at man tager et standpunkt. Just do it. Det afleder stærke reaktioner, hos blandt andet patriotiske amerikanere, der brænder deres Nike-produkter. Samtidig stiger Nike-aktien til det højeste i nyere tid, og i en reklamevideo, som Kaepernick speaker, hylder Nike viljen til at ville og modet til at stå op for det, man tror på: Dream Crazy.

Kampagner som denne tegner billedet af, at vi elsker, når brands tør være politiske og stå for noget. Selvfølgelig giver det modstand. Sådan er det, når man tager et standpunkt. Til gengæld vil de, der følger dig blive knyttet langt tættere til dit brand, og både troværdighed - og salg - vil blive styrket.

Skæg & BalladeComment